Ένα πολύ μακρύ κατάλογο με προσωπικά στοιχεία θα είναι πλέον υποχρεωμένοι να συμπληρώνουν οι επιβάτες που ταξιδεύουν αεροπορικώς από και προς την Ευρώπη, στο πλαίσιο του σχεδίου καταπολέμησης της τρομοκρατίας που προωθεί η Κομισιόν. Τα στοιχεία αυτά θα «αποθηκεύονται» έως και πέντε χρόνια και θα περιλαμβάνουν λεπτομέρειες ακόμη και για τις διατροφικές συνήθειες του επιβάτη ή τον αριθμό των πτήσεων που έχει χάσει κάποιος.

Η οδηγία έρχεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και απαιτεί την συμπλήρωση 42 διαφορετικών πεδίων με πληροφορίες για τους επιβάτες των αεροπλάνων. Μερικά από τα πεδία αυτά δεν δημιουργούν εντύπωση καθώς πρόκειται για πληροφορίες όπως η εθνικότητα του επιβάτη. Ωστόσο, άλλα είναι πιο εντυπωσιακά. Ζητούνται για παράδειγμα πληροφορίες όπως τα εισιτήρια χωρίς επιστροφή που έχει αγοράσει κάποιος ταξιδιώτης.

passport number
country which issued passport
passport expiry date
given names
last name
gender
date of birth
nationality
passenger name record locator code
date of reservation
date(s) of intended travel
name
other names on passenger name record (PNR)
address
all forms of payment information
billing address
contact telephone numbers
all travel itinerary for specific PNR
frequent flyer information
travel agency
travel agent
code share PNR information
travel status of passenger
split/divided PNR information
email address
ticketing field information
general remarks
ticket number
seat number
date of ticket issued
no-show history
bag tag history
go-show information
other service-related information
special service requests, such as meal preferences
received from information
all historical changes to PNR
number of travellers on PNR
seat information
one-way tickets
any collected advanced passenger information system information
automatic ticketing fare quote

Οι εν λόγω πληροφορίες, σύμφωνα με τον Guardian, θα αποθηκεύονται για πέντε χρόνια και θα δίνονται στο προσωπικό ασφαλείας μετά από σχετικό αίτημα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει ότι η κίνηση αυτή είναι αναγκαία για να βοηθήσει στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας και την υπερασπίζονται όλοι οι υπ. Εσωτερικών της ΕΕ. Οι υπουργοί κατέληξαν στην απόφαση αυτή κατά τη συγκέντρωση στο Παρίσι για τη μεγάλη διαδήλωση «Je suis Charlie». Η θέσπιση ενός «ευρωπαϊκού συστήματος καταγραφής των στοιχείων των επιβατών» κρίθηκε μάλιστα επιτακτική.
Η υλοποίηση αναμένεται να γίνει άμεσα και το θέμα θα είναι στην ημερήσια διάταξη στη Σύνοδο των υπ. Εσωτερικών της ΕΕ στη Ρίγα την Πέμπτη.

Ουσιαστικά θα δημιουργηθεί μια πανευρωπαϊκή «σούπερ βάση δεδομένων» δεκάδων εκατομμυρίων επιβατών την οποία θα χρησιμοποιούν από κοινού οι 28 χώρες – μέλη της Ένωσης.

Ήδη οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων έχουν επικρίνει την κίνηση αυτή κάνοντας λόγο για «φακέλωμα» και «εισβολή στην ιδιωτική ζωή».

Μάλιστα και ο Jan Philipp Albrecht, αντιπρόεδρος της επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ήταν καυστικός καθώς υποστήριξε: «Τα σχέδια της Επιτροπής είναι ύβρις για τους επικριτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η διατήρηση δεδομένων χωρίς καμία σύνδεση με ένα συγκεκριμένο κίνδυνο ή υποψία δεν είναι αναλογική».

«Πρόκειται για μια ανοιχτή παραβίαση των θεμελιωδών δικαιωμάτων όταν φακελώνονται όλα τα στοιχεία των επιβατών» πρόσθεσε. «Αντί για μια πλήρη βάση των PNR [passenger name record] (=αρχείο ονομάτων επιβατών), πρέπει να εστιάσουμε στους υπόπτους και τις πτήσεις που ενέχουν κίνδυνους. Οι επιθέσεις του Παρισιού έδειξαν ότι ο έλεγχος της μάζας δεν ήταν αποτελεσματικός για την καταπολέμηση των τζιχαντιστών». Σχολίασε δε ότι η προτεινόμενη επιτήρηση όλων των επιβατών έχει κόστος στις πολιτικές ελευθερίες των πολιτών της ΕΕ προκειμένου να είναι αποτελεσματική η ασφάλειά τους.

Στον αντίποδα ο Timothy Kirkhope, συντηρητικό Μέλος της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, θεωρεί ότι είναι δυνατό να βρεθεί συναίνεση και το ζήτημα να προωθηθεί μέσα από μια αναθεωρημένη πρόταση. «Θέλω μια συμφωνία που θα διαφυλάσσει τη ζωή και τις ελευθερίες και παράλληλα θα προσφέρει αυστηρότερους κανόνες προστασίας των δεδομένων. Την ίδια ώρα θα καθιστά πολύ πιο δύσκολο για έναν ριζοσπάστη μαχητή να περάσει στην Ευρώπη απαρατήρητος» πρόσθεσε τονίζοντας ότι οι υπουργοί Εσωτερικών της ΕΕ δεν θα ζητούσαν τέτοια συμφωνία αν δεν υπάρχει σαφής και επιτακτική ανάγκη για κάτι τέτοιο.
 
Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εφόσον ισχύσει θα σηματοδοτήσει μια μεγάλη στροφή σε σχέση με την απόφαση που ελήφθη από την Επιτροπή Πολιτικών Ελευθεριών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Απρίλιο του 2013 και η οποία είχε απορρίψει τη δημιουργία ενός τέτοιου πανευρωπαϊκού data base. Η επιτροπή είχε καταλήξει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να συλλέγουν δεδομένα (PNR), κατά το check-in.

Το 2011, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να παρέχουν στις χώρες της ΕΕ τα στοιχεία των επιβατών, οι οποίοι εισέρχονται ή εξέρχονται από την ΕΕ. Κατόπιν στην οδηγία έγιναν ορισμένες προσαρμογές όπως η θέσπιση αυστηρότερων όρων για την πρόσβαση στα αρχεία με τα στοιχεία επιβατών ενώ την ίδια ώρα οι ίδιοι οι επιβάτες απέκτησαν καλύτερη ενημέρωση για την πρόσβαση των ίδιων στα προσωπικά τους δεδομένα αλλά και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να αιτούνται την τροποποίησή τους.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

top