«Στο Ίντερνετ, κανείς δεν ξέρει ότι είσαι σκύλος» έγραφε η λεζάντα στο πασίγνωστο σκίτσο του Peter Steiner που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό The New Yorker το 1993. Είκοσι χρόνια μετά, είναι μάλλον εύκολο όχι μόνο να μάθει κανείς τη... ράτσα σου, αλλά και πολλά ακόμα προσωπικά στοιχεία. 

Στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ οι Michal Kosinksi, David Stillwell και Thore Graepel συγκέντρωσαν τα Like και τα λεπτομερή δημογραφικά προφίλ από 58.000 εθελοντές χρήστες του μεγαλύτερου σάιτ κοινωνικής δικτύωσης, του Facebook. Αξιοποίησαν τα αποτελέσματα πλήθους ψυχομετρικών τεστ και κατόρθωσαν να μαντέψουν σωστά σε ποσοστό από 60% έως 95% προσωπικά στοιχεία για κάθε μέλος του Facebook (μπορείτε να κατεβάσετε την 16σέλιδη μελέτη). To μοντέλο τους διαχώρισε μεταξύ ομοφυλόφιλων και ετεροφυλόφιλων ανδρών με επιτυχία στο 88% των περιπτώσεων, μεταξύ Αφροαμερικανών και Καυκάσιων Αμερικανών σωστά στο 95% και μεταξύ Δημοκρατικών και Ρεπουμπλικάνων σωστά στο 85% των περιπτώσεων. Σε άλλες δοκιμές, το αποτέλεσμα ήταν σωστό σε μικρότερο βαθμό, αφού το μοντέλο χαρακτήριζε «καπνιστή» ή «ναρκομανή» χρήστες που, παρά τις προτιμήσεις που δήλωναν σε σελίδες, δημοσιεύματα και εκδηλώσεις, δεν ήταν ούτε το ένα, ούτε το άλλο.



Στο διάγραμμα αυτό απεικονίζεται το ποσοστό επιτυχούς πρόβλεψης προσωπικών στοιχείων κάθε ατόμου, με βάση τις προτιμήσεις που δήλωσε κάνοντας Like στο Facebook. 

Το μοντέλο αυτό μάντεψε σωστά τον σεξουαλικό προσανατολισμό των μελών του Facebook, φυσικά να το δηλώνουν ευθέως δημόσια. Ομοίως, επιτυχώς αποκαλύπτονται άλλα προσωπικά στοιχεία από τα Like στο Facebook, όπως το θρήσκευμα, οι πολιτικές πεποιθήσεις ή ακόμα και αν οι γονείς ήταν χωρισμένοι όταν ο χρήστης ήταν 21 ετών. Κι αυτά, δεν είναι τα μόνα στοιχεία που μπορούν να αποκαλυφθούν με ανάλογη επεξεργασία των Like, επισημαίνουν οι ερευνητές.

Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τέτοιου είδους αναλύσεις θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις προϊοντικές προτάσεις ενός τμήματος μάρκετινγκ ή το διαφημιστικό μήνυμα που θα στέλνουν σε ομάδες χρηστών με βάση την όποια ομαδοποίησή τους. Από την άλλη, οι ερευνητές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, αφού τέτοιες αναλύσεις μπορούν να γίνουν χωρίς την ρητή συναίνεση του χρήστη και χωρίς να το αντιληφθούν. Επιχειρήσεις, κυβερνητικοί οργανισμοί ή ακόμα και οι «φίλοι» στο Facebook, γράφουν, θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν λογισμικό που θα αποκάλυπτε στοιχεία όπως η νοημοσύνη, ο σεξουαλικός προσανατολισμός ή οι πολιτικές πεποιθήσεις που ίσως δεν σκόπευε να αποκαλύψει ο χρήστης όταν έκανε Like. Φαντάζεστε περιπτώσεις όπου τέτοιες ομαδοποιήσεις με βάση πιθανά προσωπικά στοιχεία, ακόμα κι αν δεν είναι σωστά, θα μπορούσαν να αποτελέσουν απειλή για την ευημερία, την ελευθερία ή ακόμα και την ζωή του ατόμου που υπέστη την ανάλυση των Like του. Για παράδειγμα, δεν αρκεί να αποκρύπτει κανείς επιμελώς την σεξουαλική του ταυτότητα, αφού μπορεί να αποκαλυφθεί από τα ψηφιακά του «ίχνη».

Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από την Boeing και την Microsoft Research.
Μπορείτε να κρύψετε τι σας αρέσει στο Facebook, αλλάζοντας τις σχετικές ρυθμίσεις. Στον τοίχο σας, κάτω από το εξώφυλλό σας (π.χ.http://www.facebook.com/onoma.xristi/favorites) μεταβαίνετε στο «Μου αρέσουν» και επιλέγετε Επεξεργασία. Προσαρμόζετε τις ρυθμίσεις απορρήτου ανά ενότητα (Δημόσια, Φίλοι, Φίλοι εξαιρούνται οι Γνωστοί, Μόνο εγώ...).















Facebook: Τα «like» δείχνουν την προσωπικότητά μας

Οι πολιτικές και σεξουαλικές προτιμήσεις, οι θρησκευτικές πεποιθήσεις, η χρήση ναρκωτικών, ακόμα και ο βαθμός νοημοσύνης ή εσωστρέφειας/ εξωστρέφειας ενός ανθρώπου, είναι δυνατό να συναχθούν από τα πράγματα και τους ανθρώπους που επιλέγει κανείς στο facebook, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα.

Χρησιμοποιώντας ειδικούς αλγόριθμους κατά την ανάλυση των ελεύθερα προσβάσιμων στοιχείων που βρίσκονται στο facebook, οι ερευνητές αυτομάτως έφεραν στο φως ιδιαιτέρως ακριβή προσωπικά «πορτρέτα» των χρηστών, γεγονός που μάλλον πρέπει να προκαλεί ανησυχίες από την άποψη της πιθανής παραβίασης των προσωπικών δεδομένων. Η αυτόματη- μηχανική ανάλυση των ψηφιακών αρχείων αποδεικνύεται ότι μπορεί να εκθέσει πτυχές του χρήστη, που ο τελευταίος θα προτιμούσε να μείνουν κρυφές ή πάντως όχι σε κοινή θέα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον ψυχολόγο Μάικλ Κοζίνσκι του Κέντρου Ψυχομετρικής του πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, σε συνεργασία με την Microsoft Research, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), σύμφωνα με το BBC, το "Science" και το "New Scientist", μελέτησαν περίπου στοιχεία για 58.000 εθελοντές, οι οποίοι υποβλήθηκαν σε online ψυχομετρικά τεστ προσωπικότητας μέσω μιας ειδικής εφαρμογής (myPersonality).

Στη συνέχεια, οι ερευνητές συσχέτισαν στατιστικά τα αποτελέσματα των τεστ με τα "likes" αυτών των ατόμων στο facebook και έτσι ανέπτυξαν αλγόριθμους, που αυτομάτως αποκαλύπτουν όψεις της προσωπικότητας του ατόμου. Το λογισμικό -που στη συνέχεια ελέγχθηκε σε άλλους χρήστες- αποδείχτηκε ικανό σε ποσοστό 88% να προσδιορίσει τις σεξουαλικές προτιμήσεις των ομοφυλόφιλων ανδρών (έναντι 75% των ομοφυλόφιλων γυναικών), σε ποσοστό 95% διέκρινε σωστά τη φυλή του χρήστη (λευκός ή έγχρωμος), σε ποσοστό 93% το φύλο και σε ποσοστό 85% διέγνωσε σωστά τις πολιτικές πεποιθήσεις του χρήστη (δημοκρατικός ή συντηρητικός/ ρεπουμπλικάνος).

Το θρήσκευμα (χριστιανός ή μουσουλμάνος) προσδιορίστηκε από τους αλγόριθμους με επιτυχία 82%, η χρήση ναρκωτικών, αλκοόλ και άλλων ουσιών σε ποσοστό 65% έως 73% και η ύπαρξη ή όχι σχέσης με άλλο πρόσωπο σε ποσοστό 65% (ειδικότερα το πρόγραμμα προβλέπει με σχετική ακρίβεια 60% ακόμα κι αν οι γονείς ενός χρήστη έχουν χωρίσει πριν αυτός γίνει 21 ετών!).

Είναι αξιοσημείωτο ότι οι ανωτέρω προτιμήσεις και ιδιότητες συνήθως δεν δηλώνονταν ρητά στο facebook και δεν αποκάλυπταν όλα αυτά τα γνωρίσματα των χρηστών. Όμως το πρόγραμμα λογισμικού μπορούσε να βγάζει συμπεράσματα, συνδυάζοντας τεράστιες ποσότητες πληροφοριών από τις προτιμήσεις των χρηστών σε διάφορους τομείς (π.χ. μουσική και τηλεοπτικές σειρές), προκειμένου να δημιουργήσει προσωπικά «προφίλ». Η δυνατότητα αυτή ασφαλώς θα χαροποιήσει τις εταιρίες μάρκετινγκ και διαφήμισης, που έχουν μια ακόμη επιβεβαίωση για την αξία των κοινωνικών δικτύων, προκειμένου να προωθήσουν διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες με επιλεκτικό τρόπο σε επί μέρους ομάδες χρηστών.

Όμως, από την άλλη, η νέα μελέτη ήδη προκάλεσε την ανησυχία των οργανώσεων προστασίας του προσωπικού απορρήτου, όπως η Big Brother Watch, εκπρόσωπος της οποίας ανέφερε ότι «αυτή η έρευνα πρέπει να σημάνει τον κώδωνα κινδύνου». Πρόσθεσε, πως «πρέπει να σκεφτούμε εξ αρχής πόσα δεδομένα μοιραζόμαστε με τη θέλησή μας», διότι τελικά είναι δυνατό να κατηγοριοποιηθούν οι χρήστες του facebook, ακόμα και να προβλεφθεί η συμπεριφορά τους σε πεδία άκρως ευαίσθητα και προσωπικά, με παράλληλη εμπορική εκμετάλλευση αυτών των στοιχείων.

«Μπορώ να φανταστώ καταστάσεις όπου τα διαθέσιμα δεδομένα και η τεχνολογία ανάλυσής τους μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την πρόβλεψη των πολιτικών απόψεων και του σεξουαλικού προσανατολισμού, δημιουργώντας απειλές για την ελευθερία ή ακόμα και για τη ζωή», προειδοποίησε και ο υπεύθυνος της έρευνας Μάικλ Κοζίσνκι, ο οποίος δήλωσε «πλήρως έκπληκτος από την ακρίβεια των προβλέψεων».

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

top