Προβληματισμό έχει δημιουργήσει σε αρκετούς συνταξιούχους του ΟΓΑ στα Χανιά η λήψη μίας προσυμπληρωμένης αίτησης για έκδοση κάρτας ΕΛΤΑ Club την οποία θα μπορούν να χρησιμοποιούν μόνο στα καταστήματα ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ.

Το θέμα όπως εκφράστηκε σε εμάς, είναι ότι κανείς από τους συγκεκριμένους συνταξιούχους δε ζήτησε να εκδοθεί η συγκεκριμένη κάρτα ούτε να γίνει χρήση των στοιχείων τους με αυτό τον τρόπο και για αυτό διαμαρτύρονται και εκφράζουν την ανησυχία τους, σχετικά με το πώς αλλιώς χρησιμοποιούνται.

Στη συγκεκριμένη αίτηση που έχει αποσταλθεί από τα ΕΛΤΑ αναγράφονται εξαιρετικά ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία.

Αναλυτικότερα, προσυμπληρωμένα στην αίτηση υπάρχουν τα εξής στοιχεία:
  1. Αριθμός Λογαριασμού Giro (IBAN)
  2. Ονοματεπώνυμο
  3. Όνομα Πατέρα
  4. Όνομα Μητέρας
  5. Ημερομηνία Γέννησης
  6. Αριθμός Δελτίου Ταυτότητας
  7. ΑΜΚΑ
  8. ΑΦΜ
  9. Α.Μ. Συνταξιούχου
  10. Διεύθυνση
  11. ΔΟΥ
Επίσης, στην αίτηση υπάρχει η κάρτα “ΕΛΤΑ Club συν+ταξη” για αγορές στα καταστήματα Carrefour Μαρινόπουλος. Στην ουσία η κάρτα έχει εκδοθεί δίχως την έγκριση του χρήστη. Ο σκοπός της συγκεκριμένης κάρτας είναι να χρησιμοποιείται από τους συνταξιούχους στα καταστήματα Μαρινόπουλος. Από αυτή την κάρτα, θα αντλούνται τα χρήματα για τις αγορές, κατευθείαν από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των συνταξιούχων.

Σύμφωνα με σχετικές αναφορές σε μέσα ενημέρωσης η κάρτα ELTA Club δεν είναι πιστωτική κάρτα και για την έκδοσή της απαιτούνται μόνο τα στοιχεία της σύνταξης. Προφανώς, λοιπόν, σε συνεργασία με τους συνταξιοδοτικούς φορείς (στην περίπτωσή μας ο ΟΓΑ), τα ΕΛΤΑ προσυμπληρώνουν τις αιτήσεις και τις στέλνουν στους συνταξιούχους.

Σύμφωνα με σχετικό δελτίο τύπου:

«Η έκδοση της κάρτας γίνεται με μια απλή αίτηση στο πλησιέστερο κατάστημα ΕΛΤΑ ή ακόμα και στον ταχυδρόμο και με τη χρήση της κάρτας οι συνταξιούχοι θα μπορούν να κάνουν τις αγορές τους από τα καταστήματα Carrefour Μαρινόπουλος, Carrefour Express & Carrefour, καθημερινά, χωρίς να χρειάζεται να πληρώνουνε άμεσα.

Από την Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου 2014, όλοι οι συμβεβλημένοι με τα ΕΛΤΑ συνταξιούχοι παραλαμβάνουν από τον ταχυδρόμο τους το πληροφοριακό υλικό σχετικά με την προνομιακή κάρτα αγορών ELTA Club.»

Όπως φαίνεται όμως, δε λαμβάνουν απλά πληροφοριακό υλικό αλλά και την αίτηση προσυμπληρωμένη με προσωπικά τους δεδομένα, και την κάρτα EΛΤΑ Club.

Να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τις καταγγελίες που έχουν φθάσει στην εφημερίδα μας δε δόθηκε καμία άδεια στα ΕΛΤΑ για χρήση των προσωπικών δεδομένων με αυτό τον τρόπο. Ή, τουλάχιστον, δεν είναι σε γνώση τους ότι έχουν δώσει κάποια τέτοια άδεια.

Το γεγονός πως είναι προσυμπληρωμένα τα στοιχεία έχει προκαλέσει ιδιαίτερο εκνευρισμό αφού οι καταγγέλοντες αναρωτιούνται, τι θα συνέβαινε αν γινόταν κάποιο λάθος και αυτά τα στοιχεία κατέληγαν σε κάποιον άλλο παραλήπτη ενώ προβληματίζονται για το πώς αλλιώς χρησιμοποιούνται εν αγνοία τους και με ποιους σκοπούς προσωπικά τους στοιχεία από τα ΕΛΤΑ και τον ΟΓΑ. Στοιχεία που, όπως σημειώνουν, έχουν δώσει για πολύ συγκεκριμένη χρήση, και σίγουρα όχι για αυτή που χρησιμοποιήθηκαν.

Το θέμα που τίθεται είναι αν μπορεί μία εταιρεία ή ένας οργανισμός που έχει συλλέξει κάποια στοιχεία για μία κάποια λειτουργία, όπως η χορήγηση συντάξεων, με τη συγκατάθεση του χρήστη, να χρησιμοποιεί αυτά τα στοιχεία και για άλλους σκοπούς δίχως τη συγκατάθεση του χρήστη. Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο χρήζει διερεύνησης.

Να σημειώσουμε ότι, οι προωθητικές ενέργειες για να είναι νόμιμες θα πρέπει να έχει ενημερωθεί και να έχει δώσει τη συγκατάθεσή του το άτομο του οποίου τα δεδομένα θέλουν να χρησιμοποιήσουν.

Στην προκειμένη περίπτωση οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ οι οποίοι λαμβάνουν τη σύνταξη με ένταλμα από τα ΕΛΤΑ θα έπρεπε να είχαν ενημερωθεί ότι τα στοιχεία τους θα χρησιμοποιηθούν για συμπλήρωση αίτησης έκδοσης κάρτα μέλους για χρήση σε σούπερ μάρκετ.

Ο προβληματισμός εντείνεται και από τις δύο τελευταίες παραγράφους στα «μικρά γράμματα» της αίτησης στην οποία σημειώνονται τα εξής:

«ΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

Δηλώνεται ότι έγινε ενημέρωση από τον Υπεύθυνο Επεξεργασίας (ΕΛΤΑ) και παρέχεται η συγκατάθεσή μου ειδικώς και ελευθέρως, για την εκ μέρους των ΕΛΤΑ συλλογή, τήρηση σε αρχείο και επεξεργασία σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2472/97, των προσωπικών μου δεδομένων, τα οποία δηλώνονται στην παρούσα.

Επίσης, δηλώνεται ότι έγινε ενημέρωση, μετά από εξακρίβωση της ταυτότητάς μου, σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 13 του Ν. 2472/97, υπάρχει δικαίωμα πρόσβασης και αντίρρησης για τα προσωπικά δεδομένα, που με αφορούν και τα οποία αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας, καθώς και ότι σχετικό αίτημά μου θα πρέπει να απευθύνεται εγγράφως προς: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ, Αδριανουπόλεως 45, 16070 ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ.»

Με άλλα λόγια, στις παραγράφους αυτές, αυτό που λέγεται είναι ότι ο λαμβάνων την αίτηση συνταξιούχος του ΟΓΑ έχει ενημερωθεί προηγουμένως και έχει δώσει την συγκατάθεσή του. Αλλά αυτό δεν ισχύει, αφού σύμφωνα με τα καταγγελλόμενα ενημέρωση δεν είχε γίνει.

Γι’ αυτό, με την υπογραφή τους, θα αποδέχονται ότι η ενημέρωση είχε πραγματοποιηθεί προτού αποσταλλεί αυτή η προσυμπληρωμένη αίτηση. Κάτι βεβαίως που σύμφωνα με την καταγγελία, δεν ισχύει.

Η ουσία είναι ότι η ενημέρωση πρέπει να έχει προηγηθεί της διαβίβασης και της προώθησης. Δε γίνεται να είναι ταυτόχρονη.

Να πούμε ότι ένα άλλο στοιχείο που ερευνούμε είναι κατά πόσο έχει γίνει γνωστοποίηση του Αρχείου που έχει δημιουργηθεί στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση, όπως μας ενημερώνουν και οι συνταξιούχοι που μας γνωστοποίησαν την υπόθεση, είναι πολύ πιθανό στο αμέσως επόμενο διάστημα να προβούν σε επίσημη καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ώστε να εξακριβώσουν τι πραγματικά ισχύει και πώς μπορούν να διασφαλίσουν τα στοιχεία τους από παρόμοιες μελλοντικές χρήσεις.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

top