Στην εποχή της Google, δεν είναι παράξενο οι διαδικτυακές
αναζητήσεις να αφήνουν το «αποτύπωμά» τους ακόμη και στις
εκλογές, επηρεάζοντας τους ψηφοφόρους, ιδίως τους αναποφάσιστους,
από τους οποίους, άλλωστε, συνήθως κρίνεται και το αποτέλεσμα.
Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας αμερικανικής επιστημονικής
έρευνας, που βασίστηκε σε πειράματα σχετικά με τις πρόσφατες
ινδικές εκλογές.
Οι ερευνητές του Αμερικανικού Ινστιτούτου Συμπεριφορικής Έρτευνας
και Τεχνολογίας της Καλιφόρνια, με επικεφαλής τον ψυχολόγο
Ρόμπερτ Επστάιν, υποστηρίζουν ότι τα αποτελέσματα στις
αναζητήσεις που κάνουν οι υποψήφιοι ψηφοφόροι στη μηχανή της
Google, ασκούν σημαντική επίδραση στις προτιμήσεις των
αναποφάσιστων.
Το γεγονός αυτό, όπως αναφέρουν οι ερευνητές, μπορεί τελικά να
κρίνει μια εκλογική αναμέτρηση, στην οποία υπάρχει μικρή απόσταση
ψήφων ανάμεσα στους βασικούς διεκδικητές για την πρώτη θέση.
Στην εποχή μας, πριν από τις εκλογές, πολλοί ψηφοφόροι
«τσεκάρουν» μέσω Google κόμματα και υποψηφίους. Οι ερευνητές,
χώρισαν τυχαία περίπου 1.800 Ινδούς εθελοντές σε ξεχωριστές
ομάδες, ενώ η μηχανή αναζήτησης ήταν «πειραγμένη» έτσι ώστε σε
κάθε ομάδα τεχνηέντως να εμφανίζονται με διαφορετική ιεραρχική
σειρά τα αποτελέσματα. Τα πειράματα έδειξαν ότι ανάλογα με το
ποιος υποψήφιος ή κόμμα (στις ινδικές εκλογές) εμφανίζόταν
πάνω-πάνω στις αναζητήσεις μέσω Google, οι ψηφοφόροι επηρεάζονταν
σημαντικά στη διαμόρφωση της τελικής προτίμησής τους.
Οι ερευνητές εκτιμούν ότι, σε μερικές περιπτώσεις, η επίδραση της
Google στις ψήφους μπορεί να φθάσει το 12% έως 15%. Όσο πιο ψηλά
εμφανίζεται κάποιος υποψήφιος ή κόμμα στην ιεράρχηση των
αποτελεσμάτων της αναζήτησης, τόσο κερδίζει «πόντους» στο
εκλογικό σώμα. Γι' αυτό, άλλωστε, σύμφωνα με τους ερευνητές, εδώ
και χρόνια αρκετές εταιρείες δαπανούν μεγάλα ποσά, ώστε να
επηρεάζουν την εμφάνιση των προϊόντων και υπηρεσιών τους,
«σπρώχνοντάς» τα προκειμένου να εμφανιστούν πιο ψηλά στις
αναζητήσεις.
Παγκοσμίως, σύμφωνα με τους ερευνητές, πάνω από το 25% των
εθνικών εκλογών κρίνονται με διαφορά κάτω του 3%. Όπως έδειξε η
έρευνά τους, πιο ευάλωτοι στην «μαγεία» της Google είναι οι
γυναίκες άνω των 35 ετών (το 19% επηρεάστηκαν) και οι άνεργοι (το
18%).
«Πρόκειται για πολύ σοβαρό ζήτημα, για μια πραγματική απειλή κατά
της δημοκρατίας», δήλωσε ο Επστάιν. «Αν και οι δύο υποψήφιοι
προσπαθούν να ανεβάσουν τη θέση τους στις αναζητήσεις, τότε
ανταγωνίζονται και δεν υπάρχει πρόβλημα. Αν όμως η Google -που
έχει μονοπώλιο στις αναζητήσεις στην Ινδία- υποστήριζε κάποιον
υποψήφιο, εύκολα θα τον βοηθιούσε να εκλεγεί, χειραγωγώντας τις
αναζητήσεις και κανένας δεν θα το έπαιρνε χαμπάρι. Αλλά ακόμη κι
αν, χωρίς ανθρώπινη επέμβαση, ο αλγόριθμος αναζήτησης της
εταιρείας υποστηρίξει κάποιον υποψήφιο, χιλιάδες ψήφοι θα
κατευθυνθούν προς αυτόν», πρόσθεσε.
Από την άλλη πάντως, η Google επιμένει ότι το σύστημά της είναι
αμερόληπτο. «Τα αποτελέσματα των αναζητήσεων αντανακλούν αυτό που
συμβαίνει στο διαδίκτυο και εμείς διαφυλάσσουμε την ακεραιότητα
των αλγορίθμων μας», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας και πρόσθεσε
ότι καταβάλλεται συνεχής προσπάθεια για την περαιτέρω βελτίωση
του συστήματός της.
Αλλοι επικριτές του Επστάιν επισήμαναν ότι οι ψηφοφόροι έχουν πια
πολλές άλλες πηγές πληροφόρησης και επηρεασμού, πέρα από τις
μηχανές αναζήτησης, συνεπώς δεν θα έπρεπε να υπερτιμάται η
επιρροή της Google.
Ο ελληνικής καταγωγής Παναγιώτης Μεταξάς, καθηγητής της επιστήμης
των υπολογιστών στο Κολλέγιο Wellesley, που έχει ασχοληθεί με το
θέμα, συμφώνησε ότι μια μηχανή αναζήτησης «μπορεί εν δυνάμει να
ανατρέψει ένα εκλογικό αποτέλεσμα. Οι άνθρωποι πέφτουν εύκολα
θύματα χειραγώγησης. Η διαφήμιση είναι πρωτίστως η επιστήμη της
χειραγώγησης». Πρόσθεσε ότι η Google, επειδή έχει επίγνωση ότι
όντως μπορεί να επηρεάσει τους ψηφοφόρους, προσπαθεί να
παρουσιάζει όσο πιο αντικειμενικά τα αποτελέσματα των
αναζητήσεων.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου