σχόλιο ID-ont: Μια σημαντική κατά την γνώμη μας γνωμάτευση εξέδωσε πριν λίγες ημέρες η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), σχετικά με την πρόθεση του Υπουργείου Οικονομικών να δημοσιοποιήσει μέσω διαδικτύου την εισοδηματική κατάσταση των Ελλήνων φορολογουμένων.
Πρακτικά η ΑΠΔΠΧ γνωμάτευσε αρνητικά σε αυτό το ενδεχόμενο. Πιο κάτω έχουμε απομονώσει τα πιο βασικά επιχειρήματα της ΑΠΔΠΧ ενάντια σε αυτό το μέτρο. Στο τέλος της ανάρτησης μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά την απόφαση.
Βεβαίως πριν την απόφαση αυτή είχαν δημοσιευθεί αρκετά κείμενα εναντίον αυτής της ενέργειας αλλά είχαν γίνει και ενέργειες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όλα αυτά φαίνεται να τα έλαβε υπόψη της η ΑΠΔΠΧ:
Ερώτηση του ευρωβουλευτή κου Πουπάκη προς την Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με αυτό το θέμα: http://id-ont.blogspot.com/2010/11/blog-post_04.html
Η κοινωνία της πληροφορίας κινδυνεύει να μετατραπεί σε κοινωνία πληροφοριοδοτών και όλοι μας θα γίνουμε άτομα με διπλό ρόλο, του κατασκόπου και του κατασκοπευομένου: http://id-ont.blogspot.com/2010/10/blog-post_25.html
Τουρλού: http://id-ont.blogspot.com/2010/11/blog-post_14.html
Θέλουμε κοινωνία χαφιέδων; http://id-ont.blogspot.com/2010/11/blog-post_6676.html
Σχόλιό μας σε δημοσίευμα του Βήματος σχετικά με την δημοσιοποίηση των φορολογικών στοιχείων στο διαδίκτυο: "Οικονομική Κρίση: Η μεγάλη ευκαιρία για να καταργηθεί ο νόμος για την προστασία των προσωπικών δεδομένων; Ανοίγει έτσι ο δρόμος να ξεπεραστούν οι αντιρρήσεις και για την Κάρτα του Πολίτη;" http://id-ont.blogspot.com/2010/10/blog-post_29.html
Ριζικά αντίθετοι οι δικηγόροι στη δημοσιοποίηση φορολογικών στοιχείων στο Διαδίκτυο: http://id-ont.blogspot.com/2010/10/blog-post_4195.html
Βεβαίως, όσον αφορά την συγκεκριμένη απόφαση, η ΑΠΔΠΧ επικροτεί την απόφαση του ΥΠΟΙΚ να καθιερώσει ανώτατο όριο στις συναλλαγές με μετρητά: το περίφημο όριο των 1.500€ άνω του οποίου όλες οι συναλλαγές θα γίνονται με κάρτα (πιστωτική, χρεωστική) ή επιταγή, ή ηλεκτρονική διαβίβαση χρημάτων. Στο συγκεκριμένο θέμα είμαστε αντίθετοι: http://id-ont.blogspot.com/2011/01/blog-post_03.html
Τέλος ανάλογη ευαισθησία αναμένουμε από την ΑΠΔΠΧ και για την Κάρτα του Πολίτη (ΚτΠ). Με την ίδια ευαισθησία που η ΑΠΔΠΧ αντέδρασε στην δημοσιοποίηση των φορολογικών στοιχείων στο διαδίκτυο, είμαστε σίγουροι ότι θα αντιδράσει και στην ατελείωτη συλλογή και καταγραφή προσωπικών πληροφοριών για τους πολίτες, που επιχειρείται να γίνει με την ΚτΠ: Τα ιατρικά δεδομένα, το καταναλωτικό προφίλ, το θρησκευτικό απόρρητο, οι επιλογές στην προσωπική ζωή, πρέπει να βγουν στο διαδίκτυο για να ανησυχήσουμε; (είτε με διαρροή, είτε "νόμιμα" όπως επιχειρήθηκε να γίνει τώρα από το ΥΠΟΙΚ με τα φορολογικά στοιχεία!) Δηλ. πρέπει να διαρρεύσουν πρώτα τα προσωπικά δεδομένα για να σημάνουμε συναγερμό; Το ότι θα συλλέγονται τα ανωτέρω στοιχεία, μέσω της χρήσης της ΚτΠ, δεν θα πρέπει να μας ανησυχήσει;
Επίσης, δεν θέλουμε να πιστέψουμε, ότι προσπαθούν να θεσμοθετηθούν ταυτόχρονα ακραία-ανεφάρμοστα μέτρα (δημοσιοποίηση φορολογικών στοιχείων στο διαδίκτυο) μαζί με κακά μέτρα (συναλλαγές χωρίς μετρητά), και επειδή δεν περνάνε τα ακραία μέτρα, θα πρέπει να νοιώθουμε ανακουφισμένοι που έμειναν μόνο τα κακά μέτρα! Εάν συμβαίνει αυτό, τότε στο νου μας έρχεται η ιστορία με τον χότζα και το σπίτι του συγχωριανού του:
«Ο Χότζας συναντά ένα συγχωριανό του και ακούει το παράπονό του:
- Το σπίτι, Χότζα μου, είναι πολύ μικρό και δεν χωράμε εκεί μέσα, εγώ, η γυναίκα μου, τα τέσσερα παιδιά μου και οι γονείς μου.
Τότε ο Χότζας, προς μεγάλη έκπληξη του συγχωριανού του, του προτείνει:
- Βάλε μέσα στο σπίτι τις κότες.
Όταν ξαναβρίσκονται τον ρωτάει αν βελτιώθηκε η κατάσταση.
- Τώρα, Χότζα μου, είμαστε ακόμη πιο στριμωχτά, λέει ο κακόμοιρος.
- Ωραία. Βάλε στο σπίτι και τα γουρούνια που έχετε στην αυλή.
- Μα, Χότζα μου, θα γίνει ακόμη χειρότερη η κατάσταση. Αφού ήδη δεν χωράμε εμείς, έχουμε και τις κότες…
Ωστόσο, ο Χότζας επιμένει και ο φίλος μας ακολουθεί τη συμβουλή. Φυσικά τα πράγματα χειροτερεύουν και την επόμενη φορά που βρίσκει το Χότζα περιγράφει την κατάσταση με τα πιο μελανά χρώματα. Ο Χότζας όμως του προτείνει να βάλει στο σπίτι και το άλογο! Σε λίγες μέρες που οι δύο συγχωριανοί συναντιούνται ο φίλος μας έχει φτάσει στα όρια της απόγνωσης:
- Χότζα μου, πριν δεν χωρούσαμε να στρίψουμε, τώρα δεν χωράμε ούτε όρθιοι να σταθούμε.
- Ωραία, λέει ο Χότζας, τώρα βγάλε όλα τα ζώα από το σπίτι.
Την επόμενη φορά που βρέθηκαν ο Χότζας ρώτησε το συγχωριανό του πώς είναι τώρα με το πρόβλημα του χώρου και ο συγχωριανός του του απαντά περιχαρής:
- Τώρα, είμαστε μια χαρά, είμαστε πολύ άνετα στο σπίτι. Ο Αλλάχ να σε έχει καλά, σοφέ Χότζα».
.........................................
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΑ ΠΙΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΔΠΧ:
Σελ 25:
«....18. η Αρχή κρίνει ότι το μέτρο της δημοσιοποίησης από το Υπουργείο Οικονομικών, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, καταλόγων φορολογουμένων δια της αναρτήσεώς τους στα καταστήματα των κατά τόπους δημόσιων οικονομικών υπηρεσιών και των δήμων ή κοινοτήτων, όπου εδρεύει δημόσια οικονομική υπηρεσία, καθώς, επίσης, και δια του Τύπου και στο διαδίκτυο συνιστά έντονο περιορισμό του δικαιώματος του ατόμου για την προστασία του από την επεξεργασία, ιδίως με ηλεκτρονικά μέσα, των δεδομένων του προσωπικού χαρακτήρα,...»
σελ 26:
«....19. Παρά τα όσα υποστηρίζει το Υπουργείο Οικονομικών – ΓΓΠΣ, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, το μέτρο της δημοσιοποίησης, και μάλιστα στο διαδίκτυο, καταλόγων φορολογουμένων, δεν είναι ένα μέτρο ανώδυνο για τους ειλικρινείς φορολογούμενους, αλλά αντίθετα ενέχει σοβαρούς κινδύνους γι’ αυτούς. Ειδικότερα, το μέτρο της δημοσιοποίησης των καταλόγων φορολογουμένων ενέχει για κατηγορίες ολόκληρες ειλικρινών φορολογουμένων όχι μόνο τον κίνδυνο της αναίτιας έκθεσης των φορολογικών τους δεδομένων στη βορά της απλής περιέργειας τρίτων, αλλά, πολύ περισσότερο, στον κίνδυνο τα φορολογικά δεδομένα τους να τύχουν επεξεργασίας για σκοπούς, που επηρεάζουν άμεσα την ατομική ελευθερία συμμετοχής τους στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας. Συναφώς, η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης σε φορολογικά δεδομένα μπορεί να επηρεάζει αθεμίτως τις συναλλακτικές σχέσεις, διότι θα είναι δυνατό να εξυπηρετούνται σκοποί ξένοι προς εκείνους, για τους οποίους τα δεδομένα αυτά έχουν συλλεγεί από τις αρμόδιες φορολογικές αρχές (για παράδειγμα, θα μπορεί να γίνει χρήση των δεδομένων αυτών για τον καθορισμό τιμήματος σε αμφοτεροβαρείς συμβάσεις όπως είναι οι πωλήσεις, για τον καθορισμό του ύψους ενοικίου κατοικίας, για τη διαπραγμάτευση του ύψους της αμοιβής σε σχέσεις εργασίας, για την επιλογή προσώπων προς απόλυση στο πλαίσιο της διενέργειας ατομικών ή ομαδικών απολύσεων προσωπικού, κλπ.). Εξάλλου, το μέτρο της δημοσιοποίησης καταλόγων φορολογουμένων ενέχει και σοβαρούς κινδύνους εγκληματικών ενεργειών (πχ. εκβιασμούς, κλοπές, ληστείες, απαγωγές) σε βάρος μερίδας, τουλάχιστον, των φορολογουμένων. Οι κίνδυνοι αυτοί δεν είναι απλά θεωρητικοί, αλλά, αντίθετα, είναι πολύ πιθανοί, καθόσον, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία που υποβλήθηκαν στην Αρχή, στην επίσημη απάντησή τους προς το Υπουργείο Οικονομικών – ΓΓΠΣ οι νορβηγικές αρχές παραδέχονται ότι η νορβηγική αστυνομία έχει αποκαλύψει περιπτώσεις εγκληματικών ενεργειών, όπου είναι αποδεδειγμένο ότι στοιχεία από τους εκεί δημοσιευμένους καταλόγους φορολογουμένων χρησιμοποιήθηκαν από δράστες εγκληματικών ενεργειών για την επιλογή θυμάτων με βάση το εισόδημά τους.»
σελ 30:
«...23. Η ύπαρξη νομικής υποχρέωσης και οι προβλεπόμενες διοικητικές και ποινικές κυρώσεις σε περίπτωση διαπίστωσης – μέσω των διενεργούμενων φορολογικών ελέγχων – περιπτώσεων φοροδιαφυγής και καταχρηστικής
φοροαποφυγής αρκούν πλήρως για την «αυτό-συμμόρφωση» των φορολογουμένων. Ο κατά σύστημα ανειλικρινής φορολογούμενος, που δεν υπολογίζει τις αυστηρές διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, δεν αναμένεται με τη δημοσιοποίηση των ετήσιων φορολογικών καταλόγων ότι θα «αυτό-συμμορφωθεί» προς τη φορολογική του υποχρέωση υπό το βάρος της ενδεχόμενης προσωπικής ηθικής αποδοκιμασίας από τους συμπολίτες του. Αντίθετα, η σκοπούμενη δημοσιοποίηση, και μάλιστα στο διαδίκτυο, καταλόγων φορολογουμένων, όπως προτείνεται από το Υπουργείο Οικονομικών – ΓΓΠΣ, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, δηλαδή ως μέτρο έκθεσης κάθε φορολογουμένου στην επιτήρηση οιουδήποτε τρίτου, στην κοινωνική αποδοκιμασία καθώς και στο ενδεχόμενο καταγγελίας, λειτουργεί μάλλον ως μέσο ενστάλαξης φόβου και ψυχολογικού καταναγκασμού των φορολογουμένων, το οποίο υπερβαίνει προδήλως το αναγκαίο μέτρο για τη συμμόρφωσή τους.»
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗΝ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΠΔΠΧ:
http://www.dpa.gr/APDPXPortlets/htdocs/documentSDisplay.jsp?docid=174,92,23,250,49,137,48,4
Πρακτικά η ΑΠΔΠΧ γνωμάτευσε αρνητικά σε αυτό το ενδεχόμενο. Πιο κάτω έχουμε απομονώσει τα πιο βασικά επιχειρήματα της ΑΠΔΠΧ ενάντια σε αυτό το μέτρο. Στο τέλος της ανάρτησης μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά την απόφαση.
Βεβαίως πριν την απόφαση αυτή είχαν δημοσιευθεί αρκετά κείμενα εναντίον αυτής της ενέργειας αλλά είχαν γίνει και ενέργειες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όλα αυτά φαίνεται να τα έλαβε υπόψη της η ΑΠΔΠΧ:
Ερώτηση του ευρωβουλευτή κου Πουπάκη προς την Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με αυτό το θέμα: http://id-ont.blogspot.com/2010/11/blog-post_04.html
Η κοινωνία της πληροφορίας κινδυνεύει να μετατραπεί σε κοινωνία πληροφοριοδοτών και όλοι μας θα γίνουμε άτομα με διπλό ρόλο, του κατασκόπου και του κατασκοπευομένου: http://id-ont.blogspot.com/2010/10/blog-post_25.html
Τουρλού: http://id-ont.blogspot.com/2010/11/blog-post_14.html
Θέλουμε κοινωνία χαφιέδων; http://id-ont.blogspot.com/2010/11/blog-post_6676.html
Σχόλιό μας σε δημοσίευμα του Βήματος σχετικά με την δημοσιοποίηση των φορολογικών στοιχείων στο διαδίκτυο: "Οικονομική Κρίση: Η μεγάλη ευκαιρία για να καταργηθεί ο νόμος για την προστασία των προσωπικών δεδομένων; Ανοίγει έτσι ο δρόμος να ξεπεραστούν οι αντιρρήσεις και για την Κάρτα του Πολίτη;" http://id-ont.blogspot.com/2010/10/blog-post_29.html
Ριζικά αντίθετοι οι δικηγόροι στη δημοσιοποίηση φορολογικών στοιχείων στο Διαδίκτυο: http://id-ont.blogspot.com/2010/10/blog-post_4195.html
Βεβαίως, όσον αφορά την συγκεκριμένη απόφαση, η ΑΠΔΠΧ επικροτεί την απόφαση του ΥΠΟΙΚ να καθιερώσει ανώτατο όριο στις συναλλαγές με μετρητά: το περίφημο όριο των 1.500€ άνω του οποίου όλες οι συναλλαγές θα γίνονται με κάρτα (πιστωτική, χρεωστική) ή επιταγή, ή ηλεκτρονική διαβίβαση χρημάτων. Στο συγκεκριμένο θέμα είμαστε αντίθετοι: http://id-ont.blogspot.com/2011/01/blog-post_03.html
Τέλος ανάλογη ευαισθησία αναμένουμε από την ΑΠΔΠΧ και για την Κάρτα του Πολίτη (ΚτΠ). Με την ίδια ευαισθησία που η ΑΠΔΠΧ αντέδρασε στην δημοσιοποίηση των φορολογικών στοιχείων στο διαδίκτυο, είμαστε σίγουροι ότι θα αντιδράσει και στην ατελείωτη συλλογή και καταγραφή προσωπικών πληροφοριών για τους πολίτες, που επιχειρείται να γίνει με την ΚτΠ: Τα ιατρικά δεδομένα, το καταναλωτικό προφίλ, το θρησκευτικό απόρρητο, οι επιλογές στην προσωπική ζωή, πρέπει να βγουν στο διαδίκτυο για να ανησυχήσουμε; (είτε με διαρροή, είτε "νόμιμα" όπως επιχειρήθηκε να γίνει τώρα από το ΥΠΟΙΚ με τα φορολογικά στοιχεία!) Δηλ. πρέπει να διαρρεύσουν πρώτα τα προσωπικά δεδομένα για να σημάνουμε συναγερμό; Το ότι θα συλλέγονται τα ανωτέρω στοιχεία, μέσω της χρήσης της ΚτΠ, δεν θα πρέπει να μας ανησυχήσει;
Επίσης, δεν θέλουμε να πιστέψουμε, ότι προσπαθούν να θεσμοθετηθούν ταυτόχρονα ακραία-ανεφάρμοστα μέτρα (δημοσιοποίηση φορολογικών στοιχείων στο διαδίκτυο) μαζί με κακά μέτρα (συναλλαγές χωρίς μετρητά), και επειδή δεν περνάνε τα ακραία μέτρα, θα πρέπει να νοιώθουμε ανακουφισμένοι που έμειναν μόνο τα κακά μέτρα! Εάν συμβαίνει αυτό, τότε στο νου μας έρχεται η ιστορία με τον χότζα και το σπίτι του συγχωριανού του:
«Ο Χότζας συναντά ένα συγχωριανό του και ακούει το παράπονό του:
- Το σπίτι, Χότζα μου, είναι πολύ μικρό και δεν χωράμε εκεί μέσα, εγώ, η γυναίκα μου, τα τέσσερα παιδιά μου και οι γονείς μου.
Τότε ο Χότζας, προς μεγάλη έκπληξη του συγχωριανού του, του προτείνει:
- Βάλε μέσα στο σπίτι τις κότες.
Όταν ξαναβρίσκονται τον ρωτάει αν βελτιώθηκε η κατάσταση.
- Τώρα, Χότζα μου, είμαστε ακόμη πιο στριμωχτά, λέει ο κακόμοιρος.
- Ωραία. Βάλε στο σπίτι και τα γουρούνια που έχετε στην αυλή.
- Μα, Χότζα μου, θα γίνει ακόμη χειρότερη η κατάσταση. Αφού ήδη δεν χωράμε εμείς, έχουμε και τις κότες…
Ωστόσο, ο Χότζας επιμένει και ο φίλος μας ακολουθεί τη συμβουλή. Φυσικά τα πράγματα χειροτερεύουν και την επόμενη φορά που βρίσκει το Χότζα περιγράφει την κατάσταση με τα πιο μελανά χρώματα. Ο Χότζας όμως του προτείνει να βάλει στο σπίτι και το άλογο! Σε λίγες μέρες που οι δύο συγχωριανοί συναντιούνται ο φίλος μας έχει φτάσει στα όρια της απόγνωσης:
- Χότζα μου, πριν δεν χωρούσαμε να στρίψουμε, τώρα δεν χωράμε ούτε όρθιοι να σταθούμε.
- Ωραία, λέει ο Χότζας, τώρα βγάλε όλα τα ζώα από το σπίτι.
Την επόμενη φορά που βρέθηκαν ο Χότζας ρώτησε το συγχωριανό του πώς είναι τώρα με το πρόβλημα του χώρου και ο συγχωριανός του του απαντά περιχαρής:
- Τώρα, είμαστε μια χαρά, είμαστε πολύ άνετα στο σπίτι. Ο Αλλάχ να σε έχει καλά, σοφέ Χότζα».
.........................................
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΑ ΠΙΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΔΠΧ:
Σελ 25:
«....18. η Αρχή κρίνει ότι το μέτρο της δημοσιοποίησης από το Υπουργείο Οικονομικών, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, καταλόγων φορολογουμένων δια της αναρτήσεώς τους στα καταστήματα των κατά τόπους δημόσιων οικονομικών υπηρεσιών και των δήμων ή κοινοτήτων, όπου εδρεύει δημόσια οικονομική υπηρεσία, καθώς, επίσης, και δια του Τύπου και στο διαδίκτυο συνιστά έντονο περιορισμό του δικαιώματος του ατόμου για την προστασία του από την επεξεργασία, ιδίως με ηλεκτρονικά μέσα, των δεδομένων του προσωπικού χαρακτήρα,...»
σελ 26:
«....19. Παρά τα όσα υποστηρίζει το Υπουργείο Οικονομικών – ΓΓΠΣ, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, το μέτρο της δημοσιοποίησης, και μάλιστα στο διαδίκτυο, καταλόγων φορολογουμένων, δεν είναι ένα μέτρο ανώδυνο για τους ειλικρινείς φορολογούμενους, αλλά αντίθετα ενέχει σοβαρούς κινδύνους γι’ αυτούς. Ειδικότερα, το μέτρο της δημοσιοποίησης των καταλόγων φορολογουμένων ενέχει για κατηγορίες ολόκληρες ειλικρινών φορολογουμένων όχι μόνο τον κίνδυνο της αναίτιας έκθεσης των φορολογικών τους δεδομένων στη βορά της απλής περιέργειας τρίτων, αλλά, πολύ περισσότερο, στον κίνδυνο τα φορολογικά δεδομένα τους να τύχουν επεξεργασίας για σκοπούς, που επηρεάζουν άμεσα την ατομική ελευθερία συμμετοχής τους στην κοινωνική και οικονομική ζωή της χώρας. Συναφώς, η δυνατότητα άμεσης πρόσβασης σε φορολογικά δεδομένα μπορεί να επηρεάζει αθεμίτως τις συναλλακτικές σχέσεις, διότι θα είναι δυνατό να εξυπηρετούνται σκοποί ξένοι προς εκείνους, για τους οποίους τα δεδομένα αυτά έχουν συλλεγεί από τις αρμόδιες φορολογικές αρχές (για παράδειγμα, θα μπορεί να γίνει χρήση των δεδομένων αυτών για τον καθορισμό τιμήματος σε αμφοτεροβαρείς συμβάσεις όπως είναι οι πωλήσεις, για τον καθορισμό του ύψους ενοικίου κατοικίας, για τη διαπραγμάτευση του ύψους της αμοιβής σε σχέσεις εργασίας, για την επιλογή προσώπων προς απόλυση στο πλαίσιο της διενέργειας ατομικών ή ομαδικών απολύσεων προσωπικού, κλπ.). Εξάλλου, το μέτρο της δημοσιοποίησης καταλόγων φορολογουμένων ενέχει και σοβαρούς κινδύνους εγκληματικών ενεργειών (πχ. εκβιασμούς, κλοπές, ληστείες, απαγωγές) σε βάρος μερίδας, τουλάχιστον, των φορολογουμένων. Οι κίνδυνοι αυτοί δεν είναι απλά θεωρητικοί, αλλά, αντίθετα, είναι πολύ πιθανοί, καθόσον, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία που υποβλήθηκαν στην Αρχή, στην επίσημη απάντησή τους προς το Υπουργείο Οικονομικών – ΓΓΠΣ οι νορβηγικές αρχές παραδέχονται ότι η νορβηγική αστυνομία έχει αποκαλύψει περιπτώσεις εγκληματικών ενεργειών, όπου είναι αποδεδειγμένο ότι στοιχεία από τους εκεί δημοσιευμένους καταλόγους φορολογουμένων χρησιμοποιήθηκαν από δράστες εγκληματικών ενεργειών για την επιλογή θυμάτων με βάση το εισόδημά τους.»
σελ 30:
«...23. Η ύπαρξη νομικής υποχρέωσης και οι προβλεπόμενες διοικητικές και ποινικές κυρώσεις σε περίπτωση διαπίστωσης – μέσω των διενεργούμενων φορολογικών ελέγχων – περιπτώσεων φοροδιαφυγής και καταχρηστικής
φοροαποφυγής αρκούν πλήρως για την «αυτό-συμμόρφωση» των φορολογουμένων. Ο κατά σύστημα ανειλικρινής φορολογούμενος, που δεν υπολογίζει τις αυστηρές διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, δεν αναμένεται με τη δημοσιοποίηση των ετήσιων φορολογικών καταλόγων ότι θα «αυτό-συμμορφωθεί» προς τη φορολογική του υποχρέωση υπό το βάρος της ενδεχόμενης προσωπικής ηθικής αποδοκιμασίας από τους συμπολίτες του. Αντίθετα, η σκοπούμενη δημοσιοποίηση, και μάλιστα στο διαδίκτυο, καταλόγων φορολογουμένων, όπως προτείνεται από το Υπουργείο Οικονομικών – ΓΓΠΣ, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, δηλαδή ως μέτρο έκθεσης κάθε φορολογουμένου στην επιτήρηση οιουδήποτε τρίτου, στην κοινωνική αποδοκιμασία καθώς και στο ενδεχόμενο καταγγελίας, λειτουργεί μάλλον ως μέσο ενστάλαξης φόβου και ψυχολογικού καταναγκασμού των φορολογουμένων, το οποίο υπερβαίνει προδήλως το αναγκαίο μέτρο για τη συμμόρφωσή τους.»
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗΝ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΠΔΠΧ:
http://www.dpa.gr/APDPXPortlets/htdocs/documentSDisplay.jsp?docid=174,92,23,250,49,137,48,4
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου