Το ελληνικό… ΙRS, μια νέα υπηρεσία η οποία θα ανταλλάσσει φορολογικά και άλλα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα με χώρες του εξωτερικού και φορολογικούς παραδείσους σε πραγματικό χρόνο -μεταξύ αυτών και οι Ηνωμένες Πολιτείες - στήνει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.

Η απόφαση που καθορίζει τις λεπτομέρειες λειτουργίας της νέας υπηρεσίας πήρε ήδη υπογραφή από την γ.γ Δημοσίων Εσόδων Κατερίνα Σαββαίδου και το τμήμα είναι προγραμματισμένο να λειτουργήσει από αύριο Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου.

Οι υπάλληλοι που θα το στελεχώσουν, θα εργάζονται υπό συνθήκες απόλυτης ασφάλειας αλλά και παρακολούθησης καθώς θα είναι αυτοί που θα στέλνουν τα κρίσιμα δεδομένα στις φορολογικές αρχές άλλων χωρών με τις οποίες υπάρχει διακρατική συμφωνία. Ο χρόνος που επιλέγεται να λειτουργήσει το «Τμήμα Αυτόματης Ανταλλαγής Φορολογικών Πληροφοριών» όπως θα είναι ο τίτλος του δεν είναι καθόλου τυχαίος. Η ελληνική κυβέρνηση, έχει έρθει σε συμφωνία με τις ΗΠΑ και το αμερικανικό IRS ώστε η Ελλάδα να ενταχθεί στις χώρες που υποχρεούνται να ενημερώνουν για τις οικονομικές συναλλαγές αμερικανών πολιτών που πραγματοποιούνται στο έδαφός της. Η συμφωνία –για την οποία η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται πυρετωδώς υπό τις οδηγίες του υπουργού Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη- ουσιαστικά έχει κλείσει με το… ζόρι. Νόμος που ψήφισε το 2010 το αμερικανικό κογκρέσο προβλέπει ότι για τις χώρες που δεν θα συνεργαστούν, οι οικονομικές συναλλαγές που θα πραγματοποιούνται επί αμερικανικού εδάφους θα φορολογούνται με 30% (!). Έτσι, η Ελλάδα, όπως και δεκάδες άλλες χώρες ανά τον κόσμο, σύντομα θα ψηφίσει μέσω του κοινοβουλίου τη διακρατική συμφωνία με τους όρους και τις προϋποθέσεις αποστολής και λήψης των πληροφοριών από και προς ΗΠΑ.


Στην πράξη, όπως αναφέρεται και στη σχετική ιστοσελίδα που έχει ανοίξει το IRS για την ενημέρωση κυβερνήσεων και τραπεζών ανά την υφήλιο, αυτό που ζητείται είναι η αυτόματη ενημέρωση του IRS για τους αμερικανούς πολίτες που διατηρούν λογαριασμούς στην Ελλάδα ύψους άνω των 50.000 δολαρίων. Επίσης, θα πρέπει να αποστέλλονται στοιχεία για τους πολίτες οι οποίοι έχουν υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης στις ΗΠΑ και κατοικούν στην Ελλάδα εφόσον έχουν λογαριασμούς άνω των 200.000 δολαρίων.  On line ενημέρωση των αμερικανικών αρχών θα πρέπει να υπάρχει και για το σύνολο των χρηματιστηριακών ή άλλων επενδυτικών κινήσεων που πραγματοποιούν μέσω ελληνικών επενδυτικών ή χρηματιστηριακών εταιρειών οι κάτοχοι αμερικανικού διαβατηρίου.

Ήδη, εκτός από το υπουργείο Οικονομικών έχουν ακολουθήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες σχεδόν το σύνολο των τραπεζών, των ασφαλιστικών εταιρειών, των χρηματιστηριακών και των επενδυτικών που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά. Μέχρι στιγμής, έχουν πάρει …ΑΦΜ (σ.σ τον ειδικό κωδικό με τον οποίο εντάσσονται στην παγκόσμια βάση δεδομένων που έχει στήσει οι αμερικανικές φορολογικές με τις συνεργαζόμενες εταιρείες ανά τον πλανήτη) 137 ελληνικές εταιρείες που απαρτίζουν σχεδόν το σύνολο του χρηματοοικονομικού τομέα. Ο κατάλογος περιλαμβάνει το σύνολο των ελληνικών τραπεζών, των ασφαλιστικών εταιρειών και των ΑΧΕΠΕΥ. Με οδηγίες των ορκωτών ελεγκτών τους, όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου κινητοποιήθηκαν μέσα στο καλοκαίρι προκειμένου να πάρουν τον ειδικό ΑΦΜ καθώς σε διαφορετική περίπτωση, θα κινδύνευαν να τους επιβληθεί φόρος 30% επί του συνόλου των συναλλαγών που θα έκαναν οι πελάτες τους (Έλληνες και ξένοι) σε αμερικανικά επενδυτικά προϊόντα (μετοχές, ομόλογα κλπ).

Η απόφαση Σαββαίδου ορίζει ότι το τμήμα «Αυτόματης Ανταλλαγής Φορολογικών Πληροφοριών» θα ενταχθεί στην Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του υπουργείου Οικονομικών. Όπως προκύπτει από το κείμενο, θα είναι υπεύθυνο για την ανταλλαγή φορολογικών δεδομένων με:

1. 56 χώρες με τις οποίες η Ελλάδα έχει υπογράψει σύμβαση αποφυγής διπλής φορολογίας εισοδήματος και κεφαλαίου

2. 13 φορολογικούς παραδείσους (νησιά Μαν, Ολλανδικές Αντίλλες, Αρούμπα, Νήκοι Καϋμαν, Παρθένοι Νήσοι κλπ) με τους οποίους υπάρχει συμφωνία φορολόγησης των τόκων από αποταμιεύσεις.

Ενδεικτικές για τον τρόπο λειτουργίας, είναι οι ακόλουθες αρμοδιότητες:

· Η συλλογή, η αποστολή και η λήψη πληροφοριών μέσα από ασφαλείς πύλες ηλεκτρονικής διακίνησης κρυπτογραφημένων πληροφοριών, καθώς και η αρχειοθέτηση, η διαβάθμιση και η ανάκτησή τους με ηλεκτρονικό τρόπο

· Η χορήγηση ειδικής πιστοποίησης των υπαλλήλων που έχουν πρόσβαση στα δεδομένα εντός των υπηρεσιών της Φορολογικής Διοίκησης και ο καθορισμός της έκτασης της δυνατότητας πρόσβασης από τα παραπάνω πρόσωπα.

· Η επεξεργασία των δεδομένων που προέρχονται από αυτόματη ανταλλαγή φορολογικών πληροφοριών στον τομέα της άμεσης φορολογίας, στο πλαίσιο εφαρμογής:
  • των διεθνών συμβάσεων αποφυγής της διπλής φορολογίας εισοδήματος και κεφαλαίου,
  •  των διμερών ή πολυμερών διεθνών συμβάσεων μεταξύ διεθνών οργανισμών ή και άλλων χωρών για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών, της αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής των αρμόδιων αρχών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

top